לוגו בית המעשר
|

זחל לבנין הכרוב

לבנין הכרוב הגדול/הקטן

כ' אדר ב' התשע"ט | 27/03/2019

סקירה מורחבת על לבנין הכרוב

משפחת  הלבנינים הם מסדרת הפרפראים השייכים למחלקת חרקים. צבעם על פי רוב הוא לבן או כתום בארץ ידועים כ – 30 מינים מבני משפחה זו. לבנין הכרוב הגדול נפוץ באירופה, אסיה, ובארץ בכל האיזורים. לעומת זאת לבנין הכרוב הגדול כנפיו לבנות כשבשולים הרחוקים בכנפיים הקדמיות יש כתם שחור ולנקבה הכתם הכתם בהיר יותר בצבע חום אפרפר, אורך הגוף של הבוגר הוא 20 מ”מ, ומוטת הכנפיים הם 50 עד 55 מ”מ.

 

 

לבנין הכרוב

לבנין הכרוב

 

 

הביצה צבעה צהוב ומידותיה 0.5 מ”מ על 1.2 מ”מ. הזחל אפור-ירוק ועל צדדיו נקודות שחורות וקוים צהובים, צבע ראשו שחור. אורכו הסופי של הזחל 40 מ”מ. הגולם צבעו צהוב-חום, ואורכו עד 24 מ”מ ורוחבו עד 6 מ”מ.  הנקבה מטילה את ביציה (כ-230 ביצים לנקבה אחת), על הכרוביים למיניהם, צנון, חזרת, סלק ועוד. הביצים מוטלות בקבוצות גדולות. טמפ’ של בין 15 עד 17 מ”צ הם האופטימליים להטלת הביצים. ובהתאם לאקלים הם מתבקעות בין 3 ימים עד 13 יום. בטמפ’ שמתחת ל 10 מ”צ או מעל 26 מ”צ כל הביצים מתות. הזחלים לאחר בקיעתן מהביצה אוכלים את קליפות הביצים הריקות ולאחמ”כ מתחילות לכרסם בעלים. הזחלים מתפתחים בתוך 12 יום עד 50 יום בהתאם לטמפרטורה, ומתנשלים עד 5 פעמים.

 

זחל לבנין הכרוב

זחל לבנין הכרוב

 

התפתחות שלימה של דור שלם נמשך בין 22 עד 10 ימים בהתאם לטמפ’, כאשר מתחת ל10 מ”צ נפסקת ההתפתחות. הלבנינים מתקבצים בקבוצה גדולה ולכן קל מאד לזהות את קיומם כבר מרחוק. כיון שהם קיימים בקבוצה, ניתן למצוא עלים שלימים מכורסמים עד שלא נותר בהם אלא העורקים בלבד. הגללים (צבעם ירוק)מוטלים בחיקי העלים.

לבנין הכרוב הקטן או בכינוי האחר לבנין הצנון, דומה ללבנין הגדול אלא שהוא קטן ממנו אורך גופו 15 מ”מ ומוטת כנפיו 40 מ”מ. הביצה קטנה יותר. הזחל צבעו הסופי ירוק והראש חום ירוק, ואורכו הסופי 30 ס”מ.

הלבנין הקטן מצוי אף ביפן, אמריקה הצפונית ובאוסטרליה. את ביציו הוא מטיל בשונה מהגדול, אחת אחת ולא בקבוצות.